Voor de evaluatie van
opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten
stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die
één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren.
In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt,
die na de deadline worden ingeleverd.
Is dit rechtvaardig?
Ik vind dit
eigenlijk niet rechtvaardig tegenover studenten die wel de moeite hebben gedaan
om alles tijdig in te leveren. Regels en afspraken worden gemaakt en
vastgelegd, meestal in onderling akkoord, met de bedoeling deze na te leven.
Deze afspraken zijn dan ook meestal lang voor de inleverdatum vastgelegd.
Daarom vind ik dat de docent deze te laat ingeleverde taken niet meer zou mogen
aanvaarden of tenminste toch een sanctie moet treffen tegen de studenten die
hun papers te laat indienen. Anders zou dit niet eerlijk zijn tegenover de
studenten die ervoor gezorgd hebben hun papers tijdig in te leveren. Zo’n sanctie zou dan misschien ook best deel
uitmaken van de opgestelde afspraken. Enkel in bijzondere gevallen die
duidelijk en gefundeerd zijn, bv. een sterfgeval in de familie of ernstige
ziekte, zou de docent een uitzondering kunnen maken. In zo’n geval vind ik dat de docent de papers
wel mag accepteren.
Mijn mening volgens het ethisch model
Grondhouding aannemen
Ik vind het belangrijk dat regels en afspraken nageleefd
worden. De deadline is al lang op
voorhand vastgelegd. Daarom vind ik dat de docent, de opdracht die te laat ingediend werd, niet mag
accepteren, dit als respect tegenover
medestudenten die de opdracht wel op tijd inleverden. Tenzij de student een
grondige en geldige reden heeft, zoals bijvoorbeeld ernstige ziekte, sterfgeval
in de familie of door een ander gefundeerd probleem, vind ik dat de docent de
opdracht niet kan accepteren.
Dialoog voeren
Als docent zou ik allereerst een gesprek met de leerling(e)
aangaan om te luisteren naar zijn of haar verhaal, en nagaan of er al dan niet een
geldige reden is. Ik kan ook eens horen bij collega’s om na te gaan of deze
student zich bij hen correct gedraagt of hij soms ook voor problemen zorgt. Dus
een dialoog is wel nodig, en met de persoon in kwestie en de collega’s. Wanneer
er zich al meerdere keren een probleem heeft voorgedaan zou ik toch een gesprek
met de ouders en directie aangaan om te peilen naar eventuele oorzaken en
mogelijke oplossingen te zoeken in samenspraak met de ouders.
Situatie analyseren
Ik ga mij baseren op de gesprekken met collega’s, leerling,
ouders en directie om tot een eerlijke sanctie te komen indien deze niet vooraf
bepaald is, wel rekening houdend met de vooraf afgesproken regels en afspraken.
Handelingsmogelijkheden zoeken
Als docent zal ik op
zoek gaan, na de nodige gesprekken te hebben gevoerd, naar de volgens mij ,
correcte sanctie voor het probleem van
de student. Ik kan bv. een aantal punten aftrekken voor het te laat indienen
van de opdracht of in het uiterste geval het te laat ingeleverde werk niet
evalueren.
Of indien er een geldige reden is, kan ik de opdracht van de student aanvaarden en beoordelen zonder enige sanctie op te leggen.
Of indien er een geldige reden is, kan ik de opdracht van de student aanvaarden en beoordelen zonder enige sanctie op te leggen.
Motieven verhelderen
Ik zal de ouders en de leerling duidelijk uitleggen welke
sanctie ik genomen heb, beklemtoond met mijn argumentatie. Mocht er een geldige reden zijn, zal ik de ouders en de leerling duidelijk maken dat ik de excuses aanvaard en dus de sanctie achterwege laat.
Effecten inschatten
Wanneer ik voor het te laat indienen van een opdracht de leerling de kans geef zijn
argumentatie te verwoorden en in functie daarvan, rekening houdend met de gemaakte
afspraken, een rechtvaardige sanctie neem, zal de leerling zich de volgende keer
misschien wel houden aan de afspraken en zijn opdracht tijdig inleveren. Dan merkt de
leerling evenzeer dat ik mij aan de vooraf vastgelegde afspraken en regels hou. Ook de
medestudenten zullen dan zien dat de docent zich aan de afgesproken overeenkomst houdt en
zullen ze ook meer aandacht hebben om de afspraken na te komen.
Evaluatiemoment: Intuities uitspreken
argumentatie te verwoorden en in functie daarvan, rekening houdend met de gemaakte
afspraken, een rechtvaardige sanctie neem, zal de leerling zich de volgende keer
misschien wel houden aan de afspraken en zijn opdracht tijdig inleveren. Dan merkt de
leerling evenzeer dat ik mij aan de vooraf vastgelegde afspraken en regels hou. Ook de
medestudenten zullen dan zien dat de docent zich aan de afgesproken overeenkomst houdt en
zullen ze ook meer aandacht hebben om de afspraken na te komen.
Evaluatiemoment: Intuities uitspreken
Ik zou de student onmiddellijk
vragen om uitleg waarom hij of zij de taak te laat ingediend heeft.
Evaluatiemoment: Normen
verduidelijken
Het kan een norm zijn die opgenomen
is in het schoolreglement . Ik zal naar deze norm
verwijzen en ook verduidelijken tegenover de ouders en de student waarom deze werd
opgenomen en wat de bedoeling ervan is. Het is bv. mogelijk dat deze regel werd ingevoerd
omdat zich in het verleden reeds problemen gesteld hebben. Hun dan ook duidelijk maken
waarom gemaakte afspraken gerespecteerd moeten worden. Dit kan de leerling helpen in
zijn latere leven als volwassene.
verwijzen en ook verduidelijken tegenover de ouders en de student waarom deze werd
opgenomen en wat de bedoeling ervan is. Het is bv. mogelijk dat deze regel werd ingevoerd
omdat zich in het verleden reeds problemen gesteld hebben. Hun dan ook duidelijk maken
waarom gemaakte afspraken gerespecteerd moeten worden. Dit kan de leerling helpen in
zijn latere leven als volwassene.
Evaluatiemoment: waarden evalueren
Ik ga de ouders en student duidelijk
uitleggen dat stiptheid voor mij heel belangrijk is, dat
gemaakte afspraken door beide partijen moeten gerespecteerd worden, zo niet volgt er een
sanctie of bestraffing.
gemaakte afspraken door beide partijen moeten gerespecteerd worden, zo niet volgt er een
sanctie of bestraffing.
Afspraken zijn er inderdaad om nageleefd te worden.
BeantwoordenVerwijderenAlleen wegens een grondige reden kan er een uitzondering toegestaan worden !