dinsdag 14 mei 2013

Mens en medemens - casus uitwerken

“Taak te laat indienen”


Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt, die na de deadline worden ingeleverd.

Is dit rechtvaardig?

Ik vind dit eigenlijk niet rechtvaardig tegenover studenten die wel de moeite hebben gedaan om alles tijdig in te leveren. Regels en afspraken worden gemaakt en vastgelegd, meestal in onderling akkoord, met de bedoeling deze na te leven. Deze afspraken zijn dan ook meestal lang voor de inleverdatum vastgelegd. Daarom vind ik dat de docent deze te laat ingeleverde taken niet meer zou mogen aanvaarden of tenminste toch een sanctie moet treffen tegen de studenten die hun papers te laat indienen. Anders zou dit niet eerlijk zijn tegenover de studenten die ervoor gezorgd hebben hun papers tijdig in te leveren.  Zo’n sanctie zou dan misschien ook best deel uitmaken van de opgestelde afspraken. Enkel in bijzondere gevallen die duidelijk en gefundeerd zijn, bv. een sterfgeval in de familie of ernstige ziekte, zou de docent een uitzondering kunnen maken.  In zo’n geval vind ik dat de docent de papers wel mag accepteren. 



Mijn mening volgens het ethisch model

Grondhouding aannemen
Ik vind het belangrijk dat regels en afspraken nageleefd worden. De deadline is al  lang op voorhand vastgelegd. Daarom vind ik dat de docent, de opdracht  die te laat ingediend werd, niet mag accepteren, dit  als respect tegenover medestudenten die de opdracht wel op tijd inleverden. Tenzij de student een grondige en geldige reden heeft, zoals bijvoorbeeld ernstige ziekte, sterfgeval in de familie of door een ander gefundeerd probleem, vind ik dat de docent de opdracht niet kan accepteren.
Dialoog voeren
Als docent  zou ik  allereerst een gesprek met de leerling(e) aangaan om te luisteren naar zijn of haar verhaal, en nagaan of er al dan niet een geldige reden is. Ik kan ook eens horen bij collega’s om na te gaan of deze student zich bij hen correct gedraagt of hij soms ook voor problemen zorgt. Dus een dialoog is wel nodig, en met de persoon in kwestie en de collega’s. Wanneer er zich al meerdere keren een probleem heeft voorgedaan zou ik toch een gesprek met de ouders en directie aangaan om te peilen naar eventuele oorzaken en mogelijke oplossingen te zoeken in samenspraak met de ouders.
Situatie analyseren
Ik ga mij baseren op de gesprekken met collega’s, leerling, ouders en directie om tot een eerlijke sanctie te komen indien deze niet vooraf bepaald is, wel rekening houdend met de vooraf afgesproken regels en afspraken.
Handelingsmogelijkheden zoeken
Als docent  zal ik op zoek gaan, na de nodige gesprekken te hebben gevoerd, naar de volgens mij , correcte  sanctie voor het probleem van de student. Ik kan bv. een aantal punten aftrekken voor het te laat indienen van de opdracht of in het uiterste geval het te laat ingeleverde werk niet evalueren.
Of indien er een geldige reden is, kan ik de opdracht van de student aanvaarden en beoordelen zonder enige sanctie op te leggen.
Motieven verhelderen
Ik zal de ouders en de leerling duidelijk uitleggen welke sanctie ik genomen heb, beklemtoond met mijn argumentatie. Mocht er een geldige reden zijn, zal ik de ouders en de leerling duidelijk maken dat ik de excuses aanvaard en dus de sanctie achterwege laat. 
Effecten inschatten

             Wanneer ik voor het te laat indienen van een opdracht de leerling de kans geef zijn
             argumentatie te verwoorden en in functie daarvan, rekening houdend met de gemaakte
             afspraken, een rechtvaardige sanctie neem, zal de leerling zich de volgende keer
             misschien wel houden aan de afspraken en zijn opdracht tijdig inleveren. Dan merkt de
             leerling evenzeer dat ik mij aan de vooraf vastgelegde afspraken en regels hou. Ook de
             medestudenten zullen dan zien dat de docent zich aan de afgesproken overeenkomst houdt en
             zullen ze ook meer aandacht hebben om de afspraken na te komen.

 
Evaluatiemoment: Intuities uitspreken
            Ik zou de student onmiddellijk vragen om uitleg waarom hij of zij de taak te laat ingediend heeft.      
Evaluatiemoment: Normen verduidelijken
            Het kan een norm zijn die opgenomen is in het  schoolreglement . Ik zal naar deze norm
            verwijzen en ook verduidelijken tegenover de ouders en de student waarom deze werd
            opgenomen en wat de bedoeling ervan is. Het is bv. mogelijk dat deze regel werd ingevoerd
            omdat zich in het verleden reeds problemen gesteld hebben.  Hun dan ook duidelijk maken 
            waarom gemaakte afspraken gerespecteerd moeten worden. Dit kan de leerling helpen in
            zijn latere leven als volwassene.
           
Evaluatiemoment: waarden evalueren
            Ik ga de ouders en student duidelijk uitleggen dat stiptheid voor mij heel belangrijk is, dat
            gemaakte afspraken door beide partijen moeten gerespecteerd worden, zo niet volgt er een
            sanctie of bestraffing.
           

           

           

1 opmerking:

  1. Afspraken zijn er inderdaad om nageleefd te worden.
    Alleen wegens een grondige reden kan er een uitzondering toegestaan worden !

    BeantwoordenVerwijderen