dinsdag 14 mei 2013

Mens en medemens – waarde kiezen



Welke waarde wil je aan kleuters/ leerlingen echt doorgeven? Waarom is deze waarde belangrijk in relaties ( vriendschap, werk, partner, functionele) tussen mensen? Wat gebeurt er als deze waarde afwezig is?


Eén van de belangrijkere waarden, zo niet de belangrijkste, is “respect”. Dit is een fundamentele waarde in het leven die we zeker en vast aan onze kinderen moeten doorgeven. Het is een gegeven dat we onze leerlingen moeten bijbrengen, vooral in de omgang met andere klasgenootjes. Inderdaad de kinderen moeten leren met elkaar, “samen” op een correcte manier om te gaan. Dit wil zeggen dat wanneer een kind een spelletje wil spelen waarmee een ander kind bezig is, het leert geduldig, respectvol te wachten tot het andere kindje dit spelletje vrijgeeft. Ze moeten onderling leren samen te werken met respect voor elkaars inbreng, elkaar leren  aanvaarden met respect voor hun afkomst en geloofsovertuiging. Want tegenwoordig komt pestgedrag meer en meer de kop opsteken binnen de scholen. Daarom werken we dit schooljaar op school, het hele jaar door, rond het thema “pesten” omdat we de kinderen willen duidelijk maken dat we op deze manier anderen kwetsen en dat dit gedrag niet aanvaardbaar is. Ook naar de toekomst toe is dit zeer belangrijk, want “respectvol zijn” is een belangrijk aspect in het leven van de volwassene, in hun samenwerking met collega’s en vrienden. Vandaar dat wij als leerkrachten er moeten op toezien het goede voorbeeld te geven omdat de kinderen naar ons opkijken, allerlei zaken van ons overnemen zoals hoe wij ons gedragen tegenover de andere mensen, onze collega’s op school. Om het thema “pesten” duidelijk in de kijker te plaatsen hebben wij ons gebaseerd op de actie “move tegen pesten” dat we kunnen bekijken op onderstaande videoclip of link :
 

We hebben het bijhorend dansje bij dit liedje, “move tegen pesten”,  op school aangeleerd en iedere maand dansen alle leerlingen op school samen op deze muziek.



Niet alleen moeten de kinderen leren respect te hebben voor elkaar, ook moeten zij leren respect te hebben voor andermans materiaal, zoals bv. het materiaal in de klas, het speelgoed, de spelletjes, het meubilair, …. Het is onze taak, als leerkracht, hen aan te leren het gebruikte materiaal en speelgoed niet vrijwillig stuk te maken, het gebruikte materiaal nadien zorgvuldig weer op te ruimen en netjes op te bergen. Ook hier hebben we als leerkracht eveneens een voorbeeldfunctie te vertolken.







Niet alleen voor elkaar, voor andermans eigendom moet je respect betonen, maar ook voor de natuur. Bij een boswandeling leer je dat de kinderen niet zomaar nodeloos bloemetjes of struiken kunnen stuk trappelen voor het plezier, takken uit de bomen te breken, papier of vuilnis achterlaten. We leggen de kinderen uit welke rol deze elementen in de natuur vervullen en waarom we alles netjes houden.  Dat geldt ook voor de dieren, bv. insecten moet je ook niet zomaar doden. Als kleuterleidster zou ik wel eens een week rond het thema “huisdieren” kunnen werken. De kinderen zouden dan een klein huisdiertje naar de klas mogen meebrengen en er een hele week voor zorgen, eten geven, kooi schoonmaken,….








2 opmerkingen:

  1. Respect opbrengen voor anderen is zéér belangrijk.
    Opletten met het woord 'pesten'...
    Sommige ouders kunnen moeilijk aanvaarden dat het probleem bij hun kind ligt en schuiven de schuld maar al te graag door.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond dit ook de belangrijkste waarde. Tegenwoordig hebben weinig mensen nog respect. Het vraagt toch de allerminste moeite? En in ruil krijg je er zelf heel wat respect voor in de plaats. Respect voor de natuur is een wat vergeten onderdeel van deze waarde. Mensen laten nog te vaak afval achter op openbare plaatsen...

    BeantwoordenVerwijderen