maandag 27 mei 2013

mens en zingeving - mijn resultaat PKG - schaal

Mijn PKG - schaal



Eerst wil ik toch even de kenmerken opsommen van de 4 geloofsstijlen, alvorens mijn PKG-schaal te interpreteren :
Orthodoxie
  • Letterlijke interpretatie van geloofsovertuigingen en religieuze doctrines (gesloten denksysteem)
  • Bijbelverhalen / religieuze taal worden letterlijk geïnterpreteerd
  • Geloof in een onveranderlijke, persoonlijke God
  • Geloof = absolute zekerheid
  • Vermijden van moeilijke geloofsvragen
  • Liefst duidelijke en onveranderlijke antwoorden die worden ontleend aan het gezag van de Kerk
  • Deze geloofsstijl brengt positieve gevoelens teweeg maar ook gevoelens van vrees en schuld
  • Risico om het geloof op een zeer rigide manier te beleven, in extremis zelfs fundamentalistisch
  • Letterlijk geloof of orthodoxie maakt gebruik van het mono-religieus leren en gaat deductief te werk. Godsdienstonderwijs = catechese!
  • Veelal de leeftijdscategorie 50+ 
Externe kritiek
  • Geloofsinhouden zijn niet wetenschappelijk te bewijzen
  • Religieuze overtuigingen worden verworpen op basis van een letterlijk verstaan
  • Sterke kritiek op geloofsovertuigingen en religie, op basis van een positief-wetenschappelijke attitude
  • Bijbelteksten worden letterlijk gelezen en afgewezen want ze zijn letterlijk onhoudbaar en onderling in tegenstrijd
  • Uitgesproken negatie van het transcendente en in extremis: radicaal atheïsme
  • Letterlijke geloofskritiek kan een tussenstadium zijn in de evolutie van letterlijk naar symbolisch geloof
  • In het proberen te bewijzen dat geloof/religie een illusie is kan men intolerant en antireligieus fundamentalistisch worden
  • Godsdienst wordt meestal geassocieerd met negatieve gevoelens
  • Angst voor het fanatisme als gevolg van godsdienst
  • Bekommernis: onaanvaardbaarheid van bepaalde mensonwaardige of irrationele religieuze vooronderstellingen
Relativisme
  • Symbolische lezing van de religieuze werkelijkheid, maar neiging tot ongeloof
  • Niet één religieuze voorstelling maar ook boeiende gedachten bij andere zingevingssystemen
  • Relativisten = geen persoonlijk godsgeloof
  • Uitspraken over God, officiële kerkelijke doctrines en menselijke Godservaring zijn relatief
  • Hoewel deze geloofsstijl gekenmerkt wordt door ongeloof, wordt religie niet op een radicale manier verworpen desondanks wat we zeggen over God, mens en wereld zijn allemaal menselijke interpretaties
  • Gegeven van zoekende adolescenten of een nieuw cultuurpatroon waar de centrale waarde ‘tolerantie’ is die de dialoog overbodig maakt en leidt tot onverschilligheid ten opzicht van de ander?
  • Bewustzijn van de contingentie van levensbeschouwingen = zich niet levensbeschouwelijk willen engageren
  • Relativisme hanteert het multi-religieus leren als pedagogische grondoptie
  • Geen uitgesproken positieve of negatieve gevoelens over godsdienst
Tweede naïviteit
  • Gelovige en tegelijk symbolische interpretatie van de religieuze werkelijkheid
  • Geloven is een zoektocht en kritische geloofsvragen mogen niet uit de weg worden gegaan
  • Open levensvisie en positieve omgang met geloofsonzekerheden
    = volwassen geloof
  • De Bijbel en andere religieuze geschriften kunnen enkel na interpretatie begrepen en geloofd worden
  • De eerste naïviteit (letterlijk geloof) heeft de externe kritiek als het ware doorstaan: men is zich bewust van het historisch, sociaal en cultureel karakter van geloofsuitspraken.
  • We hebben geen rechtstreekse toegang tot het transcendente enkel via verhalen, riten, mensen (gezin, leerkracht…), instellingen (school, kerk, gemeenschap…)…Op een actieve, creatieve en interpretatieve manier herwint men het geloof en verwerft men een ‘tweede naïviteit’.
  • Het interreligieus leren wordt hier gehanteerd als pedagogische grondoptie
  • Deze geloofsstijl brengt positieve gevoelens met zich mee



Hieronder worden de resultaten van mijn PKG-onderzoek weergegeven. Deze resultaten worden grafisch voorgesteld.

In totaal 1 maal ingevuld

External Critique : 4
Relativism : 5
Second Naiveté : 4
Orthodoxy : 2





 Ik kan hieruit afleiden dat ik me vooral kan onderbrengen in de geloofsstijl "relativisme" (symbolisch ongeloof). Inderdaad als het over God gaat kan ik mij daar wel in vinden. Ik geloof niet in het bestaan van een God, maar heb zeker en vast respect voor mensen die er wel steun bij vinden. Dat ik ook een aanknopingspunt heb met "externe kritiek" kan uitgelegd worden door het feit dat er geen wetenschappelijke bewijzen voor het bestaan van God. Eigenlijk geloof ik in mezelf en de mensen rondom mij. Maar ik geloof wel in het bestaan van een beschermengel. Ik heb ooit eens een zwaar auto-ongeval gehad, gelukkig zonder kleerscheuren. zonder enige verwonding. En toen dacht ik, amai wat heb ik hier even geluk gehad, ik heb zeker een beschermengel die voor mij gezorgd heeft.Het was voor mij een soort van mirakel om daar heelhuids uit te komen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten